Hitta rätt personal för jobbet

 

När det är dags att hitta mer personal till jobbet, hur ska man då göra på bästa sätt? Hur hittar man rätt person för jobbet? Det finns flera sätt idag att gå tillväga på när du har behov av att rekrytera personal. Du kan hitta rätt medarbetare via dina befintliga kontakter och nätverk. Du kan också ta hjälp av Arbetsförmedlingen, de erbjuder kostnadsfria tjänster för att hjälpa dig nyanställa. Anlitar du ett bemanningsföretag kan du välja att först hyra och sedan anställa om du vill prova dig fram.

Det finns även smarta rekryteringsverktyg att använda dig av om du vill. Ett bra verktyg hittar du på https://www.recruto.se/. Du kan kolla in deras app här.

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen kan vara ett sätt för dig att hitta rätt person. Det går att söka efter kandidater på deras sida eller lägga ut en egen annons om du så önskar. Annonser tar lite längre tid än att kontakta potentiella kandidater på egen hand. Vill du snabbt träffa många för att avgöra om de har rätt personlighet kan du få hjälp att arrangera en rekryteringsträff. Du kan även skapa en företagsprofil på deras sida. Det gör att du kan marknadsföra ditt företag för arbetssökande.

Träffa och intervjua arbetssökande på rekryteringsträffar

På en rekryteringsträff får du möjlighet att träffa flera arbetssökande på en gång. Det går bra att ha intervjuer via datorn med en webbkamera om du inte har möjlighet att vara på plats själv. Arbetsförmedlingen kan ordna en rekryteringsträff för dig och ditt företag, eller så kan du delta på en träff med flera arbetsgivare.

Rekryterings- och bemanningsföretag

Är du beredd att betala för en rekrytering finns det många rekryterings- och bemanningsföretag som kan hjälpa dig att hitta rätt person. Det är ofta ett snabbt och enkelt sätt att hitta rätt person för jobbet. Det går även att anlita ett bemanningsföretag för att först hyra in personal. Är det rätt person kan denna sedan få en anställning direkt hos dig.

Så skriver du en bra rekryteringsannons

När du bestämt dig för vilken slags person du vill ha på arbetsplatsen och vilka egenskaper som är prioriterade är det dags att utforma platsannonsen. Det allra viktigaste du ska göra är att välja et budskap och låta bli att krångla till det. Du bör inte ha med egenskaper som motsäger varandra. Att vara resultatinriktad är en sak, att vara idérik kan vara annan.

Hur genomförs en rekryteringsintervju?

En anställningsintervju är till både för dig som arbetsgivare och för den som söker tjänsten. Det är viktigt att komma ihåg. Du vill kunna ge ett gott intryck du med till de som söker. Här är ett par tips:

  • Visa ditt intresse för personen
  • Presentera dig själv
  • Berätta lite om företaget och om tjänsten
  • Be personen att kort gå igenom sina arbetslivserfarenheter och utbildningar
  • Ställ därefter dina utvalda frågor

Se till att du hinner ställa de mest prioriterade frågorna inledningsvis och se gärna till att ha två intervjuer. Det gör att ni båda hinner tänka till en del.

När intervjun är klar informerar du om nästa steg i processen. Vad händer nu?

4 tips: Så lyckas du med rekryteringen

Sociala nätverk

Ett annat sätt att hitta potentiella medarbetare kan vara att gå med i ett socialt yrkesnätverk. Det gör att du kan få en bra tillgång till en massa information om personer och hur deras CV ser ut.

Checklista för platsannons

  • Ledig befattning, eventuell titel
  • Arbetsuppgifter och ansvarsområden
  • Vilka kvalifikationer som krävs
  • Anställningsform
  • Tillträdesdag
  • Vilka uppgifter du vill ha av den sökande
  • Vart ansökningshandlingarna ska skickas
  • Hur den sökande kan få mer information
  • Ansökningstidens utgång
  • Beskrivning av företaget
25 okt 2019